É.-U. 2006. Drame musical de Bill Condon avec Jennifer Hudson, Jamie Foxx, Beyoncé Knowles. Les tribulations professionnelles et amoureuses d'un trio de chanteuses afro-américaines durant les années 1960. Adaptation flamboyante d'un spectacle de Broadway inspiré de la carrière du groupe The Supremes. Fascinante chronique sociale. Quelques longueurs et ruptures de ton. Répertoire riche, admirablement interprété. Mise en scène éclatante. Jeu vibrant des acte (sortie en salle: 22 décembre 2006)
Les tribulations professionnelles et amoureuses d'un trio de chanteuses afro-américaines durant les années 1960. Adaptation flamboyante d'un spectacle de Broadway inspiré de la carrière du groupe The Supremes. Fascinante chronique sociale. Quelques longueurs et ruptures de ton. Répertoire riche, admirablement interprété. Mise en scène éclatante. Jeu vibrant des acte (sortie en salle: 22 décembre 2006)
Tiré d'un spectacle de Broadway, lui-même inspiré de la carrière du groupe The Supremes, DREAMGIRLS retrace une émouvante histoire de gloire, de déclin et de rédemption. L'intrigue amoureuse est arrimée à une fascinante chronique sur la création de l'étiquette de disques Motown, phénomène majeur dans l'évolution de la culture populaire et des relations raciales en Amérique. Le scénario habile, qui comporte quelques longueurs et ruptures de ton, rassemble une excellente collection de chansons, chacune faisant avancer le récit et permettant aux personnages d'exprimer leurs pensées et sentiments. Bill Condon (scénariste de CHICAGO, réalisateur de KINSEY) met en scène avec éclat les spectaculaires numéros musicaux, non sans faire jaillir l'émotion dans les instants plus tempérés du récit. La distribution, du reste, est éblouissante. Beyoncé Knowles révèle un touchant côté vulnérable, Jamie Foxx exploite pleinement les travers d'un personnage antipathique et Eddie Murphy offre la performance la plus vibrante de sa carrière. Cela dit, dans son premier rôle à l'écran, Jennifer Hudson vole la vedette, grâce à sa voix extraordinaire et à son jeu poignant.
Texte : Kevin Laforest
Kenneth Turan - Los Angeles Times
This scenario wasn't exactly profound the first time around, but writer-director Condon so understands the emotional and technical demands of musicals (…) that he makes it feel fresh and alive. Plus he's added more context of the social upheaval of the 1960s and he's gotten terrific help, not only from his confident production team but also from the bottom half of his starring quartet. Although DREAMGIRLS is well-served by charismatic stars Jamie Foxx (…) and Beyoncé Knowles (…), much of the film's appeal comes from the surprisingly compelling work of costars Eddie Murphy and Jennifer Hudson (…).
Mick LaSalle - San Francisco Chronicle
If Jennifer Hudson never makes another movie, she will have earned a modest but honorable place in film history on the basis of her performance in DREAMGIRLS. Others in the cast - including Beyoncé Knowles, Jamie Foxx and Eddie Murphy - do work they can be proud of, but Hudson turns DREAMGIRLS into an event, giving it an aura of significance and specialness. The magic all derives from her - though a nod must be given to director Bill Condon for recognizing what he had in this newcomer and for throwing her the picture.
Steve Davis - The Austin Chronicle
This euphoric adaptation of the hit Broadway backstage musical about the Dreams, an all-girl singing group loosely modeled on the Supremes, is an infectious experience of sequins and songs that lives up to the hype. Spanning the musical spectrum from the pre-Motown Sixties to the disco era in the late Seventies (…), DREAMGIRLS is a glittery, slick melodrama about how show business can cultivate egos and destroy friendships, all in the quest to be at the top of the heap. A great deal of the credit for the film’s success must go to screenwriter and director Condon, who (…) has fashioned what is best described as a dazzling jewel of a movie, both literally and metaphorically speaking.
A.O. Scott - The New York Times
(…) if DREAMGIRLS is disappointing, it is not for lack of effort by Mr. Condon or his cast, who do their best to combine the big, showy gestures of stage performance with the finer-grained demands of naturalistic screen acting. (…) the problem with DREAMGIRLS - and it is not a small one - lies in those songs, which are not just musically and lyrically pedestrian, but historically and idiomatically disastrous. (…) Ms. Knowles’s performance has been static and detached. In her limited work in movies, she has never seemed comfortable with acting, shying away from any emotional display that might compromise her steely, hieratic dignity. But when she sings, she is capable of warmth, vulnerability, even ferocity.
Kirk Honeycutt - The Hollywood Reporter
David Edelstein - New York Magazine
Par : Lise LeRoux, Montréal
Il manque ce que Les Supremes avaient de meilleur : leur chansons. Les chansons de cette comédie musicale n'arrivent pas à la chevilles des chansons des Supremes. Surévalué. Quand au rendu du contexte social de l'époque, surévalué aussi.
J'attribue à ce film la Cote